U društvenoj utakmici taj diplomirani primitivac bori se bez skrupula
Slobodan Jovanović, predratni dekan Pravnog fakulteta u Beogradu,
rektor Beogradskog univerziteta i predsednik SANU, istaknuta ličnost
srpske društvene i političke scene, neposredno pred svoju smrt 1957.
godine napisao je studiju o srpskom nacionalnom karakteru, a unutar nje
jedan deo posvetio je „poluintelektualcima“.
Danas je Srbija, društvo pripravnika i amatera, rekao bih i država
„poluintelektualaca“. Vreme je vanrednih parlamentarnih izbora,
strančarenja i predizbornih kampanja, pravi trenutak za podsećanje na
štivo Slobodana Jovanovića.
Citiraću ga:
„Uzimajući ga u njegovom najpotpunijem i najizrazitijem vidu,
poluintelektualac je čovek koji je uredno, pa možda, čak, i s vrlo
dobrim uspehom svršio školu, ali u pogledu kulturnog obrazovanja i
moralnog vaspitanja nije stekao skoro ništa.
Bilo usled njegove urođene nesposobnosti ili zbog mana školskog
sistema, nije dobio podstreka za duhovno samorazvijanje. On uopšte
duhovne vrednosti ne razume i ne ceni. Sve ceni prema tome koliko šta
doprinosi uspehu u životu, a uspeh uzima u ’čaršijskom“ smislu, dakle
sasvim materijalistički. S ostalim duhovnim vrednostima odbacuje i
moralnu disciplinu, ali ne sasvim, jer prekršaji te discipline povlače
krivičnu odgovornost. Ipak i u moralnom, kao i u kulturnom pogledu, on
je u osnovi ostao primitivac.
Neomekšan kulturom, a sa olabavljenom moralnom kočnicom, ima sirove
snage napretek. Školska diploma, kao ulaznica u krug inteligencije, dala
mu je preterano visoko mišljenje o sebi samom.
U društvenoj utakmici taj diplomirani primitivac bori se bez skrupula, a
s punim uverenjem da traži samo svoje pravo koje mu je škola priznala.
On potiskuje suparnike nemilosrdno kao da nisu živa bića nego
materijalne prepone. On je dobar ’laktaš’ – izraz koji je prodro u opštu
upotrebu jednovremeno s pojavom poluintelektualaca.
Pretpostavimo da se u njemu probudila politička ambicija i da je uspeo
postati ministar. Taj položaj mogao je da ugrabi samo kroz silno guranje
i strmoglavu jagmu i zato će smatrati da je to sada nešto ’njegovo’. Iz
te svoje tekovine, ili bolje reći plena, gledaće da izvuče što više
ličnog ćara. Biće ’korupcionaš’, ali neće biti sasvim svestan toga
fakta, toliko će mu to izgledati prirodno i na svom mestu. Jedan
poluintelektualac, kad je čuo da se govori o njegovoj ostavci, rekao je:
’Ko je lud da se odvaja od punog čanka?!’
Njemu je izgledalo nepojmljivo da se čovek ne koristi ministarskim
položajem, kao što bi bilo nepojmljivo da čovek kraj punog čanka ostane
gladan.
Politička ambicija jednog poluintelektualca zapravo i nije politička.
Ona se sastoji samo u tome da se čovek kroz politiku obogati i da na
visokim položajima progospoduje. On ne zna ni za kakve više i opštije
ciljeve. Tek kad poluintelektualac izbije na vrhunac političkog uspeha,
vidi se kako je on moralno zakržljao. Pored poluintelektualca koji je
uspeo, postoji i poluintelektualac koji nije uspeo.
Već pravi intelektualac, nezaposlen ili zapostavljen, gotov je
opozicionar. Poluintelektualac u takvom položaju tim je opasniji što ne
zna ni za kakve moralne obzire koji bi njegovo ogorčenje ublažavali. To
nije bilo slučajno da su mnogi ozlojeđeni poluintelektualci otišli u
komuniste.
Poluintelektualac je bolesna društvena pojava, koja je obelodanila dve stvari:
1. Da je kulturni obrazac potrebna dopuna nacionalnog i političkog
obrasca, što se naročito oseća onda kada uticaj ta dva obrasca prestane
da slabi;
2. Da škola koja se ograničava na davanje znanja, bez uporednog
vaspitavanja karaktera, nije u stanju da spreči pojavu takvog društvenog
tipa kao što je poluintelektualac.“
Eto, Slobodan Jovanović je davno opisao ljude, koji drmaju današnjom Srbijom.
No comments:
Post a Comment