Atentat
na premijera Đinđića zaista funkcioniše kao paradigma delovanja
zločinačkog sistema koji je u Srbiji ostao vitalan do današnjih dana
Dramaturgija postmiloševićevskog nasilja
Nepuna tri meseca nakon smrti advokata Srđe Popovića, a svega tri
dana od “istorijskog momenta” otvaranja pregovora Srbije sa EU,
srbijanske političke elite su se suočile sa Popovićevom ostavštinom,
koja je ovog puta došla kao zahtev iz Brisela, a ticala se
rasvetljavanja političke pozadine atentata na premijera Zorana Đinđića.
Svakako je bilo zanimljivo vlastima i njihovim medijskim satelitima da
posmatraju donkihotovsko istrajavanje Srđe Popovića na ovom pitanju svih pitanja. I taman kada je sa Popovićevim odlaskom izgledalo kao da se to breme “skinulo sa vrata”, krajem januara ove jubilarne
godine, iz Evropskog parlamenta je stigla vest od direktora Direktorata
Evropske komisije za proširenje Kristijana Danijelsona da je dobio
pismo od četvoro parlamentaraca sa zahtevom da se Srbiji tokom pregovora
o pridruživanju postavi isti onaj zahtev na kome je insistirao godinama
i Srđa Popović. Naime, četvoro evropskih parlamentaraca – Aron Dežan,
(EPP), Marija Elena Kopa (Socijaldemokrati), Marje Kornelisen (Zeleni) i
Jelko Kacin (Liberali) – potpisali su pismo sa ovim zahtevom i datirali
ga na dan otvaranja pregovora sa Srbijom. Sadržina ovog pisma je
dospela u javnost koji dan kasnije, kada se već utišala Dačićeva i
Vučićeva euforija oko istorijskog posla koji su oni
obavili za Srbiju. Ovako formulisan zahtev, međutim, trebalo je da
sugeriše i to, da pored “oduševljenja” sveta ovom dvojicom evropejaca
postoji ozbiljna skepsa prema načinu na koji se “dubinske reforme”
sprovode u Srbiji.
Odmah po otvaranju pisma koje je bacilo senku na istorijsku sreću, mediji su anketirali neke domaće političare šta misle o tome da li bi to zaista moglo postati prepreka
na putu ka Evropskoj uniji. Svoje viđenje stvari, izneo je pre svih
Branko Ružić, ministar zadužen za evrointegracije Srbije. On se, naime,
složio da je to “legitiman politički stav evroparlamentaraca” ali je
isto tako rekao da to “ne može biti jedan od uslova za zatvaranje
poglavlja 23. i 24. ukoliko se na jedan objektivan i studiozan način ne
utvrdi da je jedna takva pozadina postojala”. U prevodu, njegov odgovor
bi trebalo da znači kako EU može tražiti šta hoće, ali ukoliko naše
pravosuđe nalazi da političke pozadine nije bilo – jer je ubistvo
premijera bilo samo stvar “mafijaškog obračuna” – onda nema problema: Put nam je otvoren.
Ni ostali anketirani političari nisu rekli ništa pametno. Funkcioner
SNS Marko Đurić se složio da je uvođenje vladavine prava veoma važno,
Slavica Đukić Dejanović je rekla da je to naša obaveza, a Borko
Stefanović iz DS-a da je žalosno “što ubistvo premijera deset godina
nije rešeno”. Na kraju se ministar pravde Nikola Selaković obavezao da
će jednom za svagda rešiti tu stvar. Jelko Kacin je u najnovijem
intervjuu, koji je objavljen u Dnevniku, pozdravio Selakovićevu
odluku, ne znajući da je službenik Ministarstva pravde Nikola Savić, na
desetogodišnjicu atentata, postavio na svoj facebook profil
sliku puške iz koje je ubijen premijer Đinđić. Oko toga se digla velika
bura, ali na kraju se sve završilo odlukom ministra Selakovića da svog
službenika kazni sa 11.000 dinara. Toliko taj prekršaj košta po
cenovniku domaćeg pravosuđa. Takođe, ni politički stavovi ministra
Selakovića nisu daleko od Savićevih, a ono o čemu govori Kacin, ističući
važnost Kopenhaških kriterijuma za članstvo u EU, mora da mu deluje
nadrealno. Ali Kacin je u tome vrlo jasan. On ističe da se “moraju
raščistiti sva otvorena pitanja vezana za delovanje službi bezbednosti i
njihovih veza sa organizovanim kriminalom i političkim strukturama”,
kao i to da su “svi ovi elementi zastupljeni u atentatu na Đinđića”.
Atentat na premijera Đinđića zaista funkcioniše kao paradigma
delovanja zločinačkog sistema koji je u Srbiji ostao vitalan do
današnjih dana; kao sprega politike, tajkunskog novca, dela policije i
vojske, bezbednosnih službi, čiji su eksponenti u javnosti neki
intelektualci, delovi crkve, pravosuđa i preko devedeset posto medija.
Nakon pada Miloševića i ulaska u dvovlašće između saveznih (Koštunica) i
republičkih institucija (Đinđić), te odustajanja od lustracije, otpočeo
je dugoročan plan rehabilitacije starih struktura skopčan sa odmazdom
zbog petog oktobra. Prvi čin ove tragedije bio je sam atentat na
premijera, dok je potom usledio proces ubrzanog razaranja Demokratske
stranke i njene politike koju je oličavao sam Đinđić. Sa dolaskom Borisa
Tadića na čelo DS-a i države vratio se i jedan deo stare elite koja je
sa njim, kao na staroj Coraxovoj karikaturi, u koloni, ponovo ušla u
Skupštinu Srbije. Dobrica Ćosić je ponovo dobio na važnosti, Kosovo je
opet postalo skupocena srpska reč, a rat u Bosni – sveti rat za srpske
teritorije. Sledeći čin ove tragedije usledio je sa kohabitacijom između
Tadića i Koštunice, u usvajanju Ustava iz 2006, pa u rehabilitaciji
Miloševićevog SPS. Boris Tadić je potom otvorio novi poligon za jačanje
desnice i nacionalizma u Srbiji, omogućivši narastanje Dveri, Obraza, te
limitiranje prava LGBT-a pod izgovorom ugrožene bezbednosti. Naposletku
je posredno učestvovao i u konačnoj rehabilitaciji kadrova
najodgovornijih za ratne zločine i genocid u Srebrenici – u
transformaciji SRS. Da tragedija bude još dublja, sa pojavom
“preobraćenog” Aleksandra Vučića, koji hoda po svetu poštapajući se
parabolama o mišolovci i besplatnom siru, kanceru i reformskom aspirinu,
došlo je do lansiranja medijskog spina o “novom Đinđiću”, koga su
istovremeno proglasili “najmoćnijim čovekom u Srbiji”.
Glavni problem ove drame bez katarze uočio je sam Đinđić, nakon što
je na njega pokušan atentat kod hale Limes. Kritikujući odluku suda da
atentatora pusti, rekao je da “sud treba da odluči da li je nešto tačno
ili nije tačno, i da ako na kraju sud pusti Al Kaponea, onda je Al
Kapone jedan uvaženi građanin, a to što svi znaju da je on kriminalac,
to je samo literatura”. Tako je i politička pozadina atentata na
premijera Đinđića u Srbiji još uvek samo deo literature. Ista stvar je i
sa zločinima koje je počinio Miloševićev režim. Zahtev evropskih
parlamentaraca stoga postaje mnogo teži i ozbiljniji nego što se
ministru Selakoviću na prvi pogled čini. Jer šta će se dogoditi ukoliko
se na sudu bude ustanovilo ono što se pre nekoliko dana čulo u presudi
“Šakalima”, pred Posebnim odeljenjem Višeg suda za ratne zločine u
Beogradu. Ovaj sud je, naime, ustanovio da je istina to da se tu nije
radilo ni o kakvoj paravojnoj formaciji, već o jedinici Vojske
Jugoslavije. Šta će se dogoditi ako se ispostavi da je isti slučaj sa
“Škorpionima”, koje je premijer Dačić na otvaranju izložbe Bogujevci/Vizuelna istorija
okarakterisao kao otpadnike koji to nisu “uradili u ime Srbije niti ih
je neko za to ovlastio”? Šta ako ista ta Srbija “nije ovlastila” ni
Crvene beretke da blokiraju auto-put? Srđa Popović je ustanovio da je
postojala jaka veza između “Srbije koja nikoga nije ovlastila” da čini
zločine u ratovima i ubistva (njenog) prvog demokratskog premijera.
Između bankarskog aparatčika i nesmejanog čoveka u beloj košulji sa
kalašnjikovim, fotografisanog u selu Svinjare na Kosovu. Isti autorski
pečat je vidljiv i u demontiranju Demokratske stranke nakon ubistva
Zorana Đinđića. Stoga su martovski izbori koji nam predstoje samo
poslednji čin tog dugog procesa.
No comments:
Post a Comment