|
Naziv projekta:
SLOBODNA GENOCIDNA ZONA
Moto projekta:
„Preko genocida do socijalnog mira“
Punktovi diplomatske komunikacije i administrativni centri:
Beograd, Zagreb, Den Haag, Bruxelles
Dodatna infrastruktura (u nacrtu):
Regionalni zavod za zaštitu genocida kao kulturnog, gospodarskog i političkog dobra.
Akutni povod:
To što je suđenje pred Međunarodnim sudom pravde u Den Haagu povodom
tužbi za genocid između Hrvatske i Srbije u formalnopravnom pogledu
potpuno besmisleno, uopće ne dovodi u pitanje njegovu suštinsku
smislenost.
S tim u vezi napominjemo da odgovorne političke strukture u Srbiji i
Hrvatskoj nisu ni sastavljale spomenute tužbe s ambicijom da predstojeći
proces dobiju, već da ga započnu, s osnovnom idejom da isti nikada ne bude okončan.
Drugim riječima, one su savršeno dobro znale da se – usprkos strašnim
zločinima počinjenim s obje strane u zadnjem ratu – djela s pravnom
kvalifikacijom „genocida“ nisu dogodila, pa kad su unatoč tome tužbe za
genocid ipak sročile, suludo je pomišljati kako je to posljedica njihove
neodgovornosti ili neznanja: naprotiv, radi se o duboko promišljenoj
strategiji usmjerenoj ka dugoročnom prosperitetu hrvatskoga i srpskog
naroda, te punom ostvarenju njihovih nacionalnih interesa.
Puka činjenica da se genocid ni sa jedne strane nije zbio, ne može
anulirati nasušnu potrebu za njegovom stalnom prisutnošću u kolektivnoj
svijesti jednoga i drugog entiteta!
Budući da je sadašnji zakonodavni okvir takav da je više nego sigurno
kako će Međunarodni sud obje optužnice odbaciti kao neosnovane, ogromna
je opasnost da koordinirana inicijativa odgovornih političkih struktura
iz Srbije i Hrvatske bude sasječena u korijenu. Upozoravamo da se to ne
smije dogoditi! Ergo: Haški sud u slučaju tužbi za genocid ne smije
prestajati s radom, pa shodno tome predlažemo takvu prilagodbu
legislative koja će omogućiti njegovo permanentno zasjedanje.
Jedini pozitivan ishod eventualnog odbacivanja tužbi od strane Suda
jest taj što će građani Hrvatske i Srbije biti s pravom nadrkani na
međunarodnu zajednicu i njene ključne institucije (a percepcija
međunarodne nepravde koja se uvijek i iznova ponavlja, da se razumijemo,
nije nevažan parametar u procesu snaženja nacionalnog ponosa i
osjećajnosti), no problem je što će ta nadrkanost biti kratkoga daha,
nakon čega nužno slijedi slabljenje jedinstva i osipanje s mukom
zbijenoga kolektivnog bića. Kao što se zna: nenadrkane nacije sposobne su samo za srozavanje i gubitništvo!
Važno je napomenuti da hrvatski i srpski narod u potpunosti stoje iza
svojih političkih elita. Recentna istraživanja javnoga mnijenja
pokazuju kako premoćna većina populacije u Srbiji i Hrvatskoj zdušno
podupire tužbe za genocid protiv Hrvatske i Srbije, iako je svaki
pismeni stanovnik ovih zemalja – uključujući one što su ispunjavali
ankete – upoznat s činjenicom da teški zločini počinjeni u minulome ratu
nemaju karakter genocida. U Hrvatskoj i Srbiji, dakle, svi znaju da
genocida nije bilo, no to ne može pokolebati zajednička uvjerenja koja
su suprotna općim saznanjima.
Bilo bi pogubno tako zdrave osnove za buduće dobrosusjedske odnose
dokinuti činom kaznenopravnog cinizma ili normativnom nedorečenošću.
Nasuprot tome, konstitucija Haškog suda kao jednog od elemenata slobodne genocidne zone,
gdje će se stranke u sporu, ne robujući obavezi oslanjanja na fakte,
moći bez kraja i konca nabacivati međusobnim optužbama – i to ne zbog
zadovoljenja nekakve apstraktne međunarodne pravde, već isključivo radi
unutrašnjopolitičkih potreba – jamčit će vitalnost poletnim balkanskim
državama, a to znači i osigurati pretpostavke za njihovu plodnu
suradnju.
Opći okvir:
Samo stabilne vlade mogu održavati stabilne valute, stabilna tržišta,
stabilne ekonomije i – shodno tome – stabilne odnose među državama
nastalim raspadom nekadašnje Jugoslavije. (Time će, dakako, pridonositi i
stabilnosti Europske Unije koja vapi za proširenjem.) Da bi vlade bile
stabilne, moraju imati priliku razbuditi emocije i mobilizirati
nacionalne strasti masa, a ove se potiču permanentnim podsjećanjem na
narodno mučeništvo, javnim nastupima i djelovanjem koji su fokusirani na
nevine žrtve, povijesne nepravde, nadljudsku patnju i stoljetna
stradanja pripadnika izabrane etnije.
Izabirući kroz proteklih dvadeset i nešto godina gotovo bez ostatka
vlasti koje stimuliraju takav politički i duhovni ambijent, hrvatsko i
srpsko glasačko tijelo pokazuju da se radi o nekoj vrsti uvjetnog
refleksa, o nečemu što već možemo smatrati tradicijom i dijelom
ovdašnjeg identiteta.
Genocid je, prema tome, prije svega politički resurs. Eventualni
nestanak toga resursa, pogotovo njegovo dokidanje aktom pravnoga
nasilja, bez sumnje će pridonijeti destabilizaciji ionako fragilnih
balkanskih država, i to – bojimo se – na radikalan način. Projekt slobodne genocidne zone
– gdje se ne plaćaju takse na neistine, gdje legende i mitologije
trijumfiraju nad tiranijom materijalnih dokaza – osigurava, s druge
strane, njegovu trajnu reprodukciju.
Još jednom ističemo: samo stabilne vlade – osnažene potporom Hrvata
ogorčenih monstruoznim postupcima Srba u prošlome ratu (Vukovar,
Dubrovnik, Škabrnja…), odnosno potporom Srba ogorčenih monstruoznim
postupcima Hrvata u prošlome ratu (Oluja, Lora, Pakračka Poljana…) – u
stanju su jedna drugoj pružiti ruku i na pragmatičnim osnovama ostvariti
trgovinsku, ekonomsku, kulturnu i naročito političku razmjenu; jedino
one imaju kapacitet da dogovaraju modalitete mira na istim osnovama – i s
istom efikasnošću – kao što su Tuđmanova i Miloševićeva administracija
dogovarale modalitete rata.
Sve drugo vodi u disperziju plemenske homogenosti, u takva
zastrašujuća stanja gdje bi nesposobne i korumpirane nacionalne
oligarhije mogle biti izložene opravdanom revoltu svojih sunarodnjaka iz
nižega platnog razreda, moguće i zasluženom linču, a to bi u svakom
slučaju kardinalno narušilo i odnose među susjedima. Navedeni se rizici,
dakako, umnogome otklanjaju pođe li se od proste pretpostavke kakvom su
bile motivirane aktualne tužbe: da genocid nije ništa manje stvaran ukoliko se nije dogodio.
Stoga posredstvom Regionalnog zavoda za zaštitu genocida kao
kulturnog, gospodarskog i političkog dobra – multidisciplinarnog tijela
što ga vlade RH i RS namjeravaju zajednički osnovati, uz potporu
Europske komisije i drugih međunarodnih tijela (administrativna sjedišta
u Beogradu i Zagrebu, diplomatske ispostave u Den Haagu i Bruxellesu) –
treba na daleko širem planu utvrđivati i institucionalizirati iste one
žrtvoslovne mantre i jasne ideološke parole kakve se mladim naraštajima u
Hrvatskoj i Srbiji ulijevaju u glavu još u obrazovnoj dobi, preko
nastave povijesti i kanonskih književnih djela uvrštenih u školske
lektire.
Na primjer:
a) Narod nad kojim nije počinjen genocid ne zaslužuje da živi.
Ili:
b) Samo kvalitetno istrijebljene nacije imaju osiguranu budućnost.
Ili:
c) Kolektivna svijest bez jama smrti predstavlja crnu rupu.
A sve je to nužno radi zajedničke pripreme za optimalnu formu političkoga i društvenog angažmana, takvu prema kojoj:
d) Masovne grobnice trebaju diktirati situaciju u zemlji.
Teorijska potpora:
Težnja ka miru uz pomoć „priručnoga rata“ – kako je ustvrdio Claudio
Battistelli sa sveučilišta u Padovi, stručnjak za povijest balkanskih
sukoba – predstavlja obostrano unosan odnos. „Vlade Hrvatske i Srbije u
tom su smislu organizirane kao paracivilne formacije:
tijela koja obnašaju civilnu vlast stalnim poticanjem i korištenjem
emocija tipičnih za ratno stanje. Čim njihovi predstavnici navuku
građanska odijela, prožima ih zanos loše kastriranih vojskovođa. Oni
nose priručni rat u aktovkama i vade ga kao spasonosni
adut kad god se suoče s nevoljama mirnodopskog tipa.“ (C. Battistelli:
„Srbi i Hrvati – nacizam malih razlika“, Oxford University Press, 2008.)
Tumačeći opsjednutost stratištima i masovnim pogibijama u ključu
pornografije, koja se „temelji na suočavanju s obiljem“ i „hipertrofiji
realiteta kako bi se postigao što snažniji nadražaj“, socijalni psiholog
Georgij Viktorov uvodi u stručni diskurs pojam „masturbacionalizma“.
„Masturbacionalizam je“, veli, „eksploatacija stradalih sunarodnjaka
radi tekućih čulnih i političkih potreba, a službeno se vodi kao
iskazivanje pijeteta“. (G. Viktorov: „Porno shop Jasenovac“, Yale
University Press, 2010.)
Socijalni aspekt:
Osnovno polazište glasi: Narod koji je doveden do ruba gladi najbolje će se nahraniti svojim povijesnim žrtvama.
U nedostatku povoljnije metodologije, tu je najuputnije slijediti
logiku penzionog fonda: prema dostupnim podacima, u ovome trenutku 1,37
mučki ubijenih Hrvata osigurava smisao egzistencije za jednoga živog
Hrvata, dok 1,49 zvjerski pogubljenih Srba egzistencijalno uzdržava
jednoga živog Srbina. Plan je vlada RH i RS da se do kraja tekuće
godine, uz pretpostavku da proces pred Međunarodnim sudom pravde
potraje, uspostavi odnos od barem 2 prema 1, a možda i 2,5 prema 1.
Dugoročno pak gledano, u interesu rasta i općeg blagostanja valja težiti
ka tome da što više mrtvih (Hrvata, Srba) osmišljava egzistencije za
što manje živih (Srba, Hrvata).
Cilj je svakoga ovdašnjeg lidera koji drži do uspjeha doći u priliku
da parafrazira neprežaljenog Maršala: „Narod koji ima ovakve pokojnike
ne treba se bojati sa svoju sadašnjost!“
Međutim, radna tijela vlada RH i RS čvrsto stoje na stanovištu da se
ne radi tek o izumu lokalnoga dometa, već da učinkovita eksploatacija
genocida može postati originalan balkanski doprinos stabilizaciji
međunarodnog poretka.
Bosanski poučak:
Na primjeru Bosne i Hercegovine svi su se mogli uvjeriti do kakvih
užasnih posljedica dovodi provala narodnoga bijesa koji nije nacionalno
artikuliran i čije hladno oruđe (kamenice, letve, molotovljevi kokteli…)
nije usmjereno ka etničkome Drugom. Vodeći ljudi vlada RH i RS – Zoran
Milanović i Aleksandar Vučić – uložili su krajnje napore da socijalnu
pobunu u susjednoj zemlji u što hitnijem roku nacionaliziraju, ali su
postigli relativno ograničene rezultate. Jedan od ciljeva ovoga projekta
je da takve pothvate ubuduće uvelike olakša.
Općenito govoreći, mnogo je svrsishodnije kada opljačkani, poniženi,
osiromašeni i ogorčeni narodi, umjesto „jebenih političara“, za svoju
nesreću prozivaju „jebene Hrvate“ (u slučaju Srba), odnosno „jebene
Srbe“ (u slučaju Hrvata), odnosno „jebene Bošnjake“ (u slučaju Srba i
Hrvata), odnosno „jebene Bilo Koje“ (u slučaju Bilo Kojih)… samo da to
nisu „jebeni političari“.
Ako su političari naprosto „jebeni“ – a ne i obilježeni svima
razumljivim etnonacionalnim etiketama – onda je to već jebeno blizu
europskih metropola i centara korporativno-političke moći, jebeno je
blisko kozmopolitskome ugođaju, onda to priziva sumračne vizije
neodgovornog prekarijata koji odbacuje nacionalno naslijeđe i s pjenom
na usnama juriša na vladajuću bandu, ne vodeći računa o njenoj etničkoj
posebnosti.
Mogući klasni doživljaj tekućih eksploatacija vodi u kaos,
destrukciju i nezadrživi nastup anarhije. Po strani od balkanskog
iskustva, svatko odgovoran treba znati da jedino srdžba iskaljena prema
„jebenim Francuzima“, „jebenim Nijemcima“, „jebenim Englezima“, „jebenim
Poljacima“, „jebenim Litvancima“ i – općenito – „jebenim Strancima“
može spasiti jebeni sistem od erozije i vjerojatne propasti.
Financijska konstrukcija:
Iz perspektive strateških smjernica za održivi razvoj Europske Unije,
nema opravdanog razloga da se nalazišta masovnih grobnica, crpljenje
genocidnih rezervi ili industrijska proizvodnja nacionalnog patništva,
tretira drugačije od nalazišta zemnog plina, nasada levantinskih maslina
ili ekološkog uzgoja briselske administracije.
U intervjuu zagrebačkom Jutarnjem listu, povodom tužbe za genocid i
početka suđenja pred Međunarodnim sudom u Den Haagu, hrvatski ministar
pravosuđa Orsat Miljenić je rekao: „Nakon što je u taj posao toliko
investirano, dužni smo ga završiti na najbolji mogući način.“ Na pitanje
novinarke „koliko će nas to otprilike stajati“, ministar Miljenić je
odgovorio: „Mnogo.“
Da, gospodo iz europskih fondova: hoćemo pare!
No comments:
Post a Comment