Narod se sam dobro snalazi. Ume da upravlja sobom odlično. Ima nade. Čak i u ovim mračnim vremenima
Tuzla je industrijski grad u
Bosni i Hercegovini sa sto dvadeset hiljada stanovnika. Bio je u regionu
najbitniji industrijski centar, kojeg je privatizacija uništila. Danas
ima jedan i po puta više nezaposlenih nego onih koji još imaju posao.
U celoj Bosni i Hercegovini nezaposlenost je skoro šezdeset posto.
Izvanredno labavom, decentralizovanom federacijom upravlja zapravo
Evropska unija sa katastrofalnim rezultatima. Opšte je poznato da su se
tokom južnoslovenskih ratova, pored Kosova, tamo dešavale najubitačnije
etničke borbe. U proteklom mesecu zanemarljivi deo onih svetskih,
odnosno istočno i jugoistočnoevropskih medija, koji su tu i tamo
spomenuli tu zaboravljenu i beznadežnu zemlju, pokazalo je interesovanje
isključivo za opasnost od izbijanja etničkih (koje su kad-kad prezrivo
nazvali „plemenskim”) i verskih konflikata.
Povremeno su predskazivali da će, pre ili kasnije, Srbi, Hrvati i
„Bošnjaci” (to jest bosanski Muslimani – jer i bosanski Srbi i Hrvati su
„Bošnjaci”) ponovo klati jedni druge, jer iz perspektive obrazovanog
evropskog javnog mnenja, to je funkcija naroda Istočne Evrope u podeli
međunarodnih uloga. Borba koja se odvija u Ukrajni – koja inače nije
spektakularnija, samo je (nažalost) krvavija – uklapa se u
orijentalistički narativ priče o Istočnoj Evropi (Istok/Zapad, EU/Putin,
nacionalisti/demokrate, liberali/postkomunisti, ruska i/ili američka
„imperija”.) U političkom smislu jezovite ukrajinske borbe su doslovno
suprotnost južnoslovenskih pobuna: u Ukrajini su se zakrvili proruska i
antiruska desnica i ekstremna desnica, odnosno, u apstraktnijem smislu
„vlast” i „narod”, gde su najaktivniji predstavnici ovih poslednjih
fudbalski huligani neonacisti (Pravij sektor), onih prvih, pak,
snajperisti ukrajinskog KGB-a. Tipološki posmatrano, suprotnost je
klasična: na jednom mestu je čisti politički konflikt (borba za vlast), a
na drugom čista društvena kriza i narodni ustanak.
O Tuzli se ne govori.
Premda se radnička pobuna proširila na Sarajevo i Banja Luku, zatim
na celu Bosnu i Hercegovinu. Posle Bosne, na Kosovo. Na Crnu Goru. Na
Makedoniju. Ali ona ne staje u mađarske, rumunske, poljske, uopšteno u
srednjeevropske medije, na Zapadu je takođe sve više istisnuta na
internet, iako Evropa – i svet – od 1989. godine nisu videli pokret tog
intenziteta, amplitude i na tolikom prostoru.
Premda su pobunjeni radnici i studenti već zauzeli javne zgrade,
primorili su na ostavku – bez naslednika – kantonalne vlasti, a oružane
snage na povlačenje. Pobunu su pokrenuli odbori sindikata privatizovanih
velikih preduzeća koji su bili osuđeni na propast.
Zahtevali su da se privatizovana preduzeća prepuste proizvodnim
zajednicama – a ne državi! Samoupravljanje proizvodnjom se probudilo za
treptaj oka, ta karakteristična misao radničkog saveta. Taj zahtev je
invarijanta otkad postoji evropski radnički pokret – od sredine XIX
veka.
Konstanta.
Radnici zahtevaju momentalnu ostavku celokupne vlasti, vlade, upravnih odbora preduzeća. I, eno ih, šefovi beže.
Traže ponovno uključivanje nezaposlenih koji su bili isključeni iz
društva, podruštvljavanje socijalne politike i socijalnog mišljenja i
njihovo podređivanje demokratskoj proveri.
Očekuju da plata funkcionera svih nivoa ne bude veća od prosečne plate manuelnih radnika. To je zahtev Pariske komune!
Nasuprot zamisli pariske luksuzne štampe o bosonogim, perifernim,
balkanskim tikvanima, protestni skup je nosio ogromne tranparente, na
kojim je pisalo: “SMRT NACIONALIZMU!”
Na plakatima i ciradama u Sarajevu, Banja Luci, Prištini, Skoplju,
pozivi su počinjali sa: “MI, TUZLANSKI ANTIFAŠISTI…” To saberi!
Nakon rušenja državnih organa radnici nisu preuzeli vlast, nego su je
ukinuli, izvanrednom brzinom su uspostavili participativnu, neposrednu
demokratiju u vidu “građanskih foruma”, koji su u permanentnom
zasedanju, kao sve iole ozbiljne narodne revolucije. Te forume nazivaju
“plenumima građana i građanki” u duhu onoga što nadležni (medijski)
organi u Pešti smatraju za izolovanu, elitističku kampusfeminističku,
bez-korena-liberal-kozmopolitsko-dekadentnu dženderteorijsku ludoriju.
Međutim ovi ljudi u seknd hend jaknama, kineskim trenerkama, prslucima
od jagnjeće kože što su dobili od rodbine sa sela, jesu južnoslovenski i
albanski proleteri.
Činjenica je da se tuku. Golim rukama – i uspešno – se bore sa
specijalnim jedinicama policije koje imaju slično socijalno poreklo,
koje su dobrano brutalne, ali kad-kad kao da biju samo sa pola snage.
Pokretom ne upravlja visoko organizovana boljševička avangarda radničke klase.
Niko ne upravlja njim.
Ne postoje predsednički i poslanički kandidati pokreta. Pokret ne
želi da osnuje partiju ili partije. Niti želi nove izbore. Niti nove
direktore fabrika.
Hoće da živi bez preimućstava.
Radnici južnoslovenskog regiona nisu čitali tih stotinu liberalnih
monografija (jedna je imala promociju u Pešti prošle nedelje, njen autor
je upravo jedan istaknuti kolega iz Hrvatske), u čijim naslovima stoji
nešto poput “od klase do identiteta”.
Ali nisu čitali ni naša mala stara anarhomarksistička dela, koji su
predlagali disperziju vlasništva i jednaku raspodelu vlasti, kao što to
čine sada plenumi građana u Bosni i Hercegovini i u Crnoj Gori. Nije im
trebalo mnogo pretraživanja po knjigama i dokumentima. Čim je izbila
frka i digla se graja, znali su šta im je činiti.
Od 1989. godine, u proteklih četvrt veka se činilo da su narodi Istočne i Srednje Evrope zaboravili jezik revolucije, jezik koji je protivan vlasništvu i vlastima, autoritetu i državi, jezik besklasnog društva, internacionalizma, antimilitarizma, antifašizma – i antiseksizma. Pokreti u Rumuniji ove i prošle godine su pokazali i to, da barem deo pobunjenih radnika tečno govori i jezik dubinske ekologije.
Od 1989. godine, u proteklih četvrt veka se činilo da su narodi Istočne i Srednje Evrope zaboravili jezik revolucije, jezik koji je protivan vlasništvu i vlastima, autoritetu i državi, jezik besklasnog društva, internacionalizma, antimilitarizma, antifašizma – i antiseksizma. Pokreti u Rumuniji ove i prošle godine su pokazali i to, da barem deo pobunjenih radnika tečno govori i jezik dubinske ekologije.
Prihvatili su ili su trpeli politički žargon etnicizma, tržišnog
elitizma, parade nacionalne države ili “Evrope” (“Evropa” u ovim
krajevima ne znači mnogo više, do klijentsko i ponizno priznanje
superiornosti vladajućih klasa i vladajućeg poretka bogatih država).
Ovuda molim vas.
Nakon što bauk k… odavno ne kruži Evropom, odjednom shvatamo
da odrpanci južnoslovenskog regiona govore jezik revolucije kao da im
je to maternji.
Završen je čas veronauke ili nemačkog, i može da se izađe na grund,
gde počinje pravi život, gde proleterska deca mogu da govore svojim
maternjim jezikom.
Ovo.
Kada sam gledao video snimke i tekstove koje su mi poslali od mene
stručniji prijatelji koji čitaju i na srpskohrvatskom, nekom sam preko
telefona rekao: “uskoro će da vijore crvene i crne zastave”, a u
međuvremenu sam na stranici ne izrazito ultralevičarskog novosadskog Magyar Szó
otvorio fotografiju iz Beograda: na protestu solidarnosti nosili su
crvene i crne zastave revolucije! Južnoslovenski radnici i studenti su
brži od mene, udaljenog simpatizera.
Boris Buden piše sledeće:
“Ne smijemo nasjesti na logiku suprotstavljanja iracionalnog i
racionalnog, barbarskog i civilizacijskog, to je ona ista logika koja je
ljude dovela u ovo bezizlaznu situaciju … Ja, naprotiv, vidim u tom
nasilju racionalni čin … Ja bih ga radije nazvao utemeljiteljskim
nasiljem, u čemu i jest njegova kreativnost. Riječ je o trenutku u kome
istodobno dolazi do dekonstrukcije jednih i konstrukcije drugih
društvenih veza. Riječ je o činu suverenosti, o simboličkoj destrukciji
jednog oblika društvenosti koji je nametnut postojećim državnim sistemom
i koji je izgubio svaku legitimaciju, i koji je sam postao oblik
društvene samodestrukcije, materijalizirane u državnim institucijama i s
druge strane, o uspostavi novih društvenih veza, izvan tih institucija,
na njihovim ruševinama. U onom povratku na scenu nakon rušenja i
paljenja, u namjeri da se pospremi i očisti onaj kaos koji su ostavili
za sobom, građani Tuzle nisu se otrijeznili nakon iracionalnog ludovanja
prethodnog dana. Naprotiv, njihov čin je akt uvođenja samokontrole … to
je moment u kojem ljudi znaju da je država mrtva i da je na njima da
počiste i pospreme, ne za sobom, nego ispred nje. Oni su suveren, ne
država. Plenum je sljedeći, logični korak. Riječ je o početku … o
stvaranju novog oblika društvenosti koji sam stvara svoj politički i
institucionalni izraz. Oni znaju da Bosna i Hercegovina nije naprosto
failed state … nego da je ona identitetski kavez u kojem je jedini
proces koji svih ovih godina savršeno funkcionira upravo proces
društvene samodestrukcije. Plenumi su početak društvene samokreacije,
početak jednog dugog i neizvjesnog procesa za kojeg za sada ne možemo
reći ništa drugo nego da je autentično demokratski, između ostaloga i
zato što je u stanju racionalno uključiti i vlastito nasilje. Ali ne
treba se zavaravati. Snage termidora, kao i uvijek, spremaju opak
odgovor.” (Razgovor sa Borisom Budenom na portalu www.lupiga.com)
Često zaboravljamo da je egalitarni govor dvojak: 1. jedna
varijanta je govor o ponovnoj raspodeli (o redistribuciji), koja
priznaje autoritet instance – najčešće države – koja je nadležna za
uspostavljanje jednakosti (društvene pravde). Građanski kritičari
klasične države socijaldemokratskog i sovjetskog tipa poznaju samo ovu
verziju. 2. Druga varijanta operira upravo miniranjem i subverzivnim
delanjem prema instanci autoriteta (između ostalih tu spadaju država
koja vrši ponovnu raspodelu i ostale moderne hierarhije), autonomijom
proizvodnih, potrošačkih i biopolitičkih zajednica, brisanjem
posredovanja, prevazilaženjem razlikovanja “duhovnog” i “telesnog”,
ukidanjem vlasništva. Ne uspostavlja pravednije vlasništvo (bilo da je u
pitanju državno ili privatno vlasništvo), već vrši eksproprijaciju u
apsolutnoj meri, i time uporedo čini život subjektivnim u apsolutnoj
meri.
Dok u “zaostalim” južnoslovenskim regionima proleteri u duhu k… i a…
uklanjaju hijerarhiju i vlast, “napredna” i “moderna” Francuska se
fašizira zaprepašćujućom brzinom: sto hiljada ljudi protestuje protiv
homoseksualaca i imigranata, i to izrazito antifeminističkim naglaskom,
policijski i teroristički napadi na romske kampove uz podršku ministra
unutrašnjih poslova koji je “socijalista”, u “demokratskoj” Švajcarskoj
uspeo je referendum protiv imigranata, u “liberalnoj” Velikoj Britaniji
vladine mere protiv socijalnih prava imigranata, u “antinacističkoj”
Nemačkoj propagandna kampanja protiv imigranata – uzgred upravo protiv
nas, Istočnoevropljana… “Napredni intelektualci” u Pešti misle (potpuno
neosnovano) da zapadni desni centar (a ponekad dabome i levi centar)
neće da otme vetar iz jedra ekstremne desnice, jer tako nešto je moguće
samo u Mađarskoj: tu, međutim, Mađarska potpuno odgovara zapadnim
normama. To što zbog toga u Zapadnoj Evropi kritikuju mađarsku desnicu
(inače, objektivno, ispravno i opravdano), samo je stvar prekompenzacije
loše savesti zapadnoevropskih liberala, socijaldemokrata, zelenih.
Revoluciju će, naravno, ugušiti, kao što su je ugušili 1871, 1919,
1934, 1956, 1968, 1981. – ponekad uz aktivnu saradnju vođa revolucije,
kao u Rusiji 1921. ili u Poljskoj nakon 1989. – i to se može desiti i sa
pobunjenicima u Bosni i Hercegovini, na Kosovu, u Crnoj Gori,
Makedoniji, koji zasad nemaju u svojim redovima “organsku
inteligenciju”.
Slavoj Žižek piše:
“Mainstream liberali nam govore … da je naš zadatak jasan: moramo
birati između liberalne slobode i fundamentalističke represije … Sukob
između liberalne popustljivosti i fundamentalizma je u konačnici lažni
sukob – začarani krug dva pola koji proizvode i nadilaze jedan drugi.
Ono što je Max Horkheimer 1930-ih godina govorio o fašizmu i
kapitalizmu (da oni koji ne žele kritički govoriti o kapitalizmu,
trebali bi šutjeti o fašizmu) trebalo bi se primijeniti na današnji
fundamentalizam: oni koji ne žele kritički govoriti o liberalnoj
demokraciji, trebali bi šutjeti o vjerskom fundamentalizmu … porast
fašizma je ujedno neuspjeh ljevice i istovremeno dokaz da postoji
potencijal za revoluciju, nezadovoljstvo, koje ljevica nije bila u
stanju mobilizirati. – Do sada, jedini masovni prosvjedi u BiH i drugim
bivšim jugoslavenskim republikama bili su vezani strastima uz etničke i
vjerske podjele. Sredinom 2013. godine u Hrvatskoj, državi koja
proživljava veliku ekonomsku krizu, visoku stopu nezaposlenosti i duboki
očaj, organizirana su dva javna prosvjeda, Sindikati trgovaca pokušali
su organizirati skup u znak podrške za prava radnika, a desničarski
nacionalisti formirali su prosvjedni pokret protiv uporabe ćirilice na
javnim zgradama u gradovima s manjinskim srpskim stanovništvom …
Hrvatska je daleko od toga da bude iznimka: od Balkana do Skandinavije,
od SAD-a do Izraela, od centralne Afrike do Indije, novo mračno doba je
na pomolu, dok etničke i vjerske strasti eksplodiravaju, a vrijednosti
stečene u doba prosvjetiteljstva polako nestaju. Ove strasti su vrebale u
pozadini svo vrijeme, ali ono što je novo je otvorena besramnost kojom
se razmeću … Ukratko, suočavamo se sa pobunom protiv nacionalističkih
elita: bosanski narod je konačno shvatio tko mu je istinski neprijatelj –
ne druge etničke grupe, nego njihovi vlastiti vođe koji se pretvaraju
da ih štite od drugih … Jedna od meta demonstranata je bila
administracija Europske unije … način na koji Europska unija upravlja
Bosnom daje dodatan podstrek podjelama, surađuje s nacionalističkim
elitama kao svojim privilegiranim partnerima i posreduje unutar njih …
Čak i ako prosvjedi postepeno izgube na jačini, oni će ostati iskra
nade, nešto poput neprijateljskih vojnika koji se udružuju u rovovima
nakon okončanja Prvog svjetskog rata. (Slavoj Žižek za Guardian o BiH,
na portalu www.advance.hr)
Moram da primetim, Evropska unija “premišlja” (dobra je ta reč “premišlja”) o pojačanju svoje vojne prisutnosti u Bosni…
Srećko Horvat evocira rečenice Piera Paola Pasolinija iz 1968, iz
vremena bitke kod Valle Giulie, kada su pobunjeni studenti srednje klase
ranili policajce – tada se Pasolini saosećao sa policajcima, koji su
bili proleteri, i prema kojima je ohola nova levica (kao prema
konformističkim agentima represije) gajila prezir i mržnju. On priča da
su radnice na sarajevskim protestima vikale policajcima:
“Pređite na našu stranu!”
Slažem se s njim: to je ispravna rečenica. Ove radnice sa maramama
jako dobro znaju šta govore. Progovaraju na maternjem jeziku revolucije.
Fantastično je što nemaju vođe, što ne predlažu “alternativu” i što ne žele neku drugu vlast. Ne žele nikakvu vlast.
O tome se radi.
Nema potrebe ni za kakvom vladom.
Narod se sam dobro snalazi. Ume da upravlja sobom odlično. Ima nade.
Čak i u ovim dugo neiskušenim mračnim vremenima. Ista nada. Uvek ista.
(Tekst mađarskog filozofa Tamaša Gašpara Mikloša o protestima u BiH objavljen je prvobitno u listu Nepszabadsag. Za „Autonomiju” preveo Andraš Juhas.)
No comments:
Post a Comment